ĆWICZENIA ODDECHOWE – CZĘŚĆ PIERWSZA

1. DMUCHANIE NA RÓŻNE PRZEDMIOTY W POŚLIZGACH NA BRZUCHU.

Przybory: kocyk korekcyjny lub ręcznik kąpielowy, zgniecione listki papieru toaletowego (lub kawałki kolorowej bibułki, kolorowe piórka, piłeczka pingpongowa, kawałki styropianu, foliowy woreczek śniadaniowy, pudełko od zapałek itp.).

Pozycja wyjściowa: leżenie przodem na kocyku korekcyjnym (lub ręczniku kąpielowym) na śliskim podłożu (podłoga wyłożona panelami podłogowymi, płytkami PCV, parkietem, kafelkami).

2. DMUCHANIE NA RÓŻNE PRZEDMIOTY „CZWORAKUJĄC” W PODPORZE PRZODEM.

Przybory: zgniecione listki papieru toaletowego, kawałki kolorowej bibułki, piórka, piłeczka pingpongowa, kawałki styropianu, foliowy woreczek śniadaniowy lub pudełko od zapałek itp.

Pozycja wyjściowa: podpór przodem (pozycja „na czworakach”).

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca, dmuchanie przed sobą różnych przedmiotów na jak największą odległość i przesuwanie się w ich stronę „na czworakach”, by powtarzać to zadanie jak najwięcej razy. Wydechy wykonuje się za każdym razem z całą siłą, aż do całkowitego opróżnienia płuc z powietrza.

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

3. DMUCHANIE NA WORECZEK FOLIOWY, BY UTRZYMAĆ GO W POWIETRZU.

Przybory: kocyk korekcyjny lub ręcznik kąpielowy, foliowy woreczek śniadaniowy.

Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem na kocyku korekcyjnym (lub ręczniku kąpielowym) na śliskim podłożu (podłoga wyłożona panelami podłogowymi, płytkami PCV, parkietem, kafelkami).

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca, dmuchanie nad sobą na foliowy woreczek śniadaniowy w taki sposób, by utrzymać go w powietrzu w jak najwyżej nad podłogą. Każde dmuchnięcie powinno być wykonane z całą siłą, aż do całkowitego opróżnienia płuc. Podczas wykonywania tego zadania należy przesuwać się na kocyku w kierunku unoszącego się woreczka, by głowa znajdowała się cały czas pod woreczkiem – w gotowości do mocnego dmuchnięcia.

Czas trwania ćwiczenia: 2 – 3 minut.

4. DMUCHANIE PRZEZ SŁOMKĘ DO BUTELKI Z WODĄ.

Przybory: słomka, butelka z wodą z odrobiną brokatu i ewentualnie kilkoma kroplami gliceryny, stoper, krzesło, stolik.

Pozycja wyjściowa: siad skorygowany na krześle (z wyprostowanymi plecami, cofniętymi barkami, uwypukloną klatką piersiową i wyprostowaną głową) z butelką wody na stole i słomką.

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca, jak najdłuższe dmuchanie powietrza przez słomkę do butelki, w taki sposób, by powstające bąbelki poruszały umieszczony w butelce brokat. Po każdym wdechu – powietrze wydmuchuje się tak długo, aż cała zawartość płuc zostanie opróżniona. Stoperem mierzy się czas poszczególnych wydechów powietrza do wody. Ten czas (pod wpływem częstego wykonywania tego ćwiczenia) powinien się systematycznie wydłużać.

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

5. WYDMUCHIWANIE BANIEK MYDLANYCH.

Przybory: słomka, naczynie z wodą i płynem do mycia naczyń – z kilkoma kroplami gliceryny.

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca lub siad skorygowany na krześle (z wyprostowanymi plecami, cofniętymi barkami, uwypukloną klatką piersiową i wyprostowaną głową).

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca i po krótkim zanurzeniu słomki do naczynia z płynem „do robienia baniek” – jak najdłuższe, powolne wydmuchiwanie powietrza przez słomkę, by utworzyć przed sobą jak największą liczbę (możliwie jak największych) baniek mydlanych.

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

6. DMUCHANIE PRZEZ SŁOMKĘ NA PAPIEROWE KULECZKI – CZOŁGAJĄC SIĘ.

Przybory: słomka, zgniecione listki papieru toaletowego (lub kawałki kolorowej bibułki, piórka, piłeczka pingpongowa, kawałki styropianu).

Pozycja wyjściowa: leżenie przodem.

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca – dmuchanie przez słomkę na ułożone na podłodze zgniecione listki papieru (do momentu wydmuchania całej zawartości powietrza z płuc). Następnie przesuwanie się – czołgając się – w stronę przesuniętych przyborów, by powtarzać to zadanie jak najwięcej razy.

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

7. NADMUCHIWANIE MAŁEGO BALONIKA.

Przybory: mały balonik.

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca lub siad skorygowany na krześle (z wyprostowanymi plecami, cofniętymi barkami, uwypukloną klatką piersiową i wyprostowaną głową). Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca – nadmuchiwanie balonika do granicy możliwości jego napompowania i do momentu wydmuchania całej zawartości powietrza z płuc).

Pod wpływem częstego wykonywania tego ćwiczenia ilość wydechów powietrza, potrzebna do pełnego nadmuchania balonika, powinna się systematycznie zmniejszać.

Czas trwania ćwiczenia: 2 – 3 minut.

ODMIANĄ TEGO ĆWICZENIA JEST – NADMUCHIWANIE DUŻEGO BALONA.

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

8. OPUKIWANIE KLATKI PIERSIOWEJ PODCZAS WYDECHU.

Przybory: duże lustro.

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca przed lustrem (z wyprostowanymi plecami, cofniętymi barkami, uwypukloną klatką piersiową i wyprostowaną głową).

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca – powolne wypuszczanie powietrza z płuc, aż do całkowitego ich opróżnienia – z opukiwaniem całej klatki piersiowej zaciśniętymi dłońmi w pięści. Każdy wydech powinien być wykonywany jak najdłużej. Pod wpływem częstego wykonywania tego ćwiczenia czas każdego wydechu powinien się systematycznie wydłużać.

Czas trwania ćwiczenia: 2 – 3 minut.

9. ZATRZYMANIE ODDYCHANIA PO WDECHU.

Przybory: lustro, stoper.

Pozycja wyjściowa: pozycja stojąca przed lustrem (z wyprostowanymi plecami, cofniętymi barkami, uwypukloną klatką piersiową i wyprostowaną głową).

Ćwiczenie: po nabraniu, jak największej ilości powietrza w płuca – zatrzymanie powietrza na jak najdłuższy czas, aż do granic swoich możliwości. Długość zatrzymania powietrza mierzy się stoperem. Po wypuszczeniu powietrza – powinna nastąpić krótka przerwa, aż do całkowitego uspokojenia oddechu. Dopiero wtedy można powtórzyć to ćwiczenie. Czas wstrzymywania oddychania powinien się systematycznie wydłużać (pod wpływem częstego wykonywania tego ćwiczenia).

Czas trwania ćwiczenia: 3 – 5 minut.

PONIŻEJ ZNAJDUJE SIĘ LINK DO FILMU, KTÓRY PRZEDSTAWIA SPOSÓB WYKONYWANIA ĆWICZEŃ ODDECHOWYCH.