PODSTAWOWY ZESTAW ĆWICZEŃ DLA DZIECI I DOROSŁYCH Z BOCZNYM SKRZYWIENIEM KRĘGOSŁUPA (SKOLIOZĄ)

Boczne skrzywienie kręgosłupa jest spowodowane wieloma  czynnikami, jednak wszystkie one doprowadzają z czasem do zmian wielopłaszczyznowych, które nie leczone – wcześniej czy później – powodują dolegliwości bólowe kręgosłupa. Jedynym na to panaceum są odpowiednie ćwiczenia korekcyjne.  Poniżej zostały przedstawione ćwiczenia, które zarówno wzmacniają mięśnie osłabione, jak i rozciągają mięśnie nadmiernie napięte i skrócone. Jednak, żeby przyniosły one oczekiwany efekt należy przestrzegać następujących zasad:

  • Przed przystąpieniem do wykonywania zasadniczych ćwiczeń należy przeprowadzić kilkuminutową rozgrzewkę.
  • Powinno się je wykonywać 3 – 4 razy w tygodniu (a najlepiej codziennie) po około pół godziny (lub dłużej), ponieważ tylko regularne ćwiczenia mogą w krótkim czasie przynieść oczekiwane rezultaty.
  • Każde ćwiczenie należy wykonywać bardzo dokładnie, spokojnie i płynnie z zachowaniem najdrobniejszych szczegółów, które decydują o ich efekcie. 
  • Ćwiczenia w leżeniu powinny być przeprowadzone na miękkim podłożu.
  • Oddech w czasie ich wykonywania powinien być regularny, bez zatrzymywania powietrza w płucach (zwłaszcza w ćwiczeniach izometrycznych). Podczas fazy napięcia mięśni (skurczu) następuje wydech, natomiast w czasie fazy rozluźnienia – wdech.
  • Ćwiczenia powinny być prowadzone w kilku (4 – 6) seriach po 20 – 40 powtórzeń. Po każdej serii powinna nastąpić 30 – sekundowa przerwa.
  • Każde ćwiczenie asymetryczne należy wykonać obustronnie.

mgr Lech Wysocki

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 1 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI BRZUCHA 1 

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 2 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI BRZUCHA 2

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 3 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI BRZUCHA 3

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 4 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI GRZBIETU I POŚLADKOWYCH 1

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 5 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI GRZBIETU I POŚLADKOWYCH 2

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 6 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI GRZBIETU I POŚLADKOWYCH 3

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 7 (PDF) – ĆWICZENIA MIĘŚNI GRZBIETU I POŚLADKOWYCH 4

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 8 (PDF) – ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE MIĘŚNIE PRZYKURCZONE 1

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 9 (PDF) – ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE MIĘŚNIE PRZYKURCZONE 2

ZESTAW ĆWICZEŃ NR 10 (PDF) – ĆWICZENIA WYDŁUŻAJĄCE MIĘŚNIE PRZYKURCZONE 3